Zoeken
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in comments
Search in excerpt
Filter by Custom Post Type
{ "homeurl": "https://www.unipartners.nl/", "resultstype": "vertical", "resultsposition": "block", "itemscount": 4, "imagewidth": 70, "imageheight": 70, "resultitemheight": "auto", "showauthor": 0, "showdate": 0, "showdescription": 1, "charcount": 0, "noresultstext": "No results!", "didyoumeantext": "Did you mean:", "defaultImage": "https://www.unipartners.nl/wp-content/plugins/ajax-search-pro/img/default.jpg", "highlight": 0, "highlightwholewords": 1, "openToBlank": 0, "scrollToResults": 0, "resultareaclickable": 1, "autocomplete": { "enabled": 1, "googleOnly": 0, "lang": "nl", "mobile": 0 }, "triggerontype": 1, "triggeronclick": 1, "triggeronreturn": 1, "triggerOnFacetChange": 1, "trigger": { "delay": 300, "autocomplete_delay": 310 }, "overridewpdefault": 0, "override_method": "post", "redirectonclick": 0, "redirectClickTo": "results_page", "redirect_on_enter": 0, "redirectEnterTo": "results_page", "redirect_url": "?s={phrase}", "settingsimagepos": "left", "settingsVisible": 0, "hresulthidedesc": "0", "prescontainerheight": "400px", "pshowsubtitle": "0", "pshowdesc": "1", "closeOnDocClick": 1, "iifNoImage": "description", "iiRows": 2, "iiGutter": 5, "iitemsWidth": 200, "iitemsHeight": 200, "iishowOverlay": 1, "iiblurOverlay": 1, "iihideContent": 1, "loaderLocation": "auto", "analytics": 0, "analyticsString": "", "show_more": { "url": "?s={phrase}", "action": "ajax" }, "mobile": { "trigger_on_type": 1, "trigger_on_click": 1, "hide_keyboard": 1, "force_res_hover": 0, "force_sett_hover": 0, "force_sett_state": "closed" }, "compact": { "enabled": 0, "width": "100%", "closeOnMagnifier": 1, "closeOnDocument": 0, "position": "static", "overlay": 0 }, "animations": { "pc": { "settings": { "anim" : "fadedrop", "dur" : 300 }, "results" : { "anim" : "fadedrop", "dur" : 300 }, "items" : "fadeInDown" }, "mob": { "settings": { "anim" : "fadedrop", "dur" : 300 }, "results" : { "anim" : "fadedrop", "dur" : 300 }, "items" : "voidanim" } }, "autop": { "state": "disabled", "phrase": "", "count": 10 }, "fss_layout": "column" }

UniPaper Bedrijven

Community binnen een organisatie

Stan Hoppenreijs & George Galloway, 05-07-2018
 
Een community binnen een organisatie creëren kost tijd. Het besluit om van een organisatie een hechte community te maken betekent investeren in iets wat pas na een aantal jaren zijn vruchten afwerpt. Het start met zaaien, de strategische implementatie van het bouwen van een community.
 
Een bedrijf kan verschillende motieven hebben voor het bouwen van een community afhankelijk van de structuur binnen het bedrijf. UniPartners heeft een gemiddelde doorstroomtijd van werknemers en managers van één tot twee jaar. Een sterke community zorgt voor kennisdeling tussen verschillende generaties, waardoor kennis beter behouden blijft. Naast kennisbehoud levert kennisdeling tussen community leden innovatieve ideeën op. Deze innovatieve ideeën komen vaak ten goede aan zowel de organisatie als de werknemers.
 
Daarnaast is het voor bedrijven in de huidige tijd steeds moeilijker om aan goede resources te komen en deze te behouden. Voor beide uitdagingen kan een community de oplossing zijn. Door een sterke community zullen werknemers zich meer verbonden voelen met de organisatie. Dit kan er zelfs toe leiden dat de community leden nieuwe resources aandragen. Door de sterke verbondenheid met de organisatie zal dit er ook toe leiden dat werknemers minder snel geneigd zijn opzoek te gaan naar een nieuwe uitdaging buiten de organisatie maar eerder binnen de organisatie willen groeien.
 
In het geval van UniPartners heeft een community nog een aantal andere voordelen. Studenten die lid zijn van de UniPartners Community zijn namelijk allemaal ambassadeurs voor onze organisatie. Dit kan een snelle groei van studenten die geïnteresseerd zijn in UniPartners teweegbrengen en daardoor onze footprint aan de Universiteit vergroten. Daarnaast kunnen actieve leden van de community doorgroeien binnen onze organisatie naar commissies, traineeships, andere projecten en bestuursfuncties en zo de kwaliteit van de organisatie verhogen.
 
Verder zullen al deze ambassadeurs van UniPartners later in het bedrijfsleven terecht komen. Deze contacten kunnen in de toekomst weer tot interessante opportunities leiden. Het oogsten van de investering in een community kan pas na een jaar of twee beginnen. Het is niet realistisch om na een paar maanden al een stijging in opdrachten en omzet te verwachten. Als straks de huidige community zijn entree maakt in het bedrijfsleven, resulteert dit in vele contacten binnen verschillende organisaties.
 
Met UniPartners Eindhoven zijn wij nu ongeveer anderhalf jaar actief bezig om onze community op te zetten en te vergroten. We merken dat leden die betrokken zijn bij UniPartners, bijvoorbeeld door een commissie of traineeship meer geneigd zijn om actief deel te nemen aan de community en haar evenementen. Ook consultants die vaak inhouse bij de opdrachtgever werken dragen hun steentje bij. Onze challenge is om onze eenlingen dichter naar UniPartners te trekken, zodat zij hier ook een leerzame en gezellige tijd kunnen beleven.
 
Na dit jaar zien wij al veel groei in de community en krijgen we bij elke bijeenkomst weer goede ideeën van de leden om UniPartners te laten groeien. Een community opbouwen gaat niet snel, maar blijf ervoor gaan want het gaat zeker zijn vruchten afwerpen. Zelfs de kleine successen die je uit je community leden haalt zijn van grote waarde.
 
 
 

Data Science & voordelen voor je onderneming

Kaspar Raijmann, 28-06-2018
 
Uit een onderzoek, uitgevoerd door de KvK en de JADS, blijkt dat de helft van het mkb kansen ziet in (big) data, maar toepassing blijft een probleem. De mkb’ers schatten hun ontwikkelniveau bij het toepassen van big data laag in. Ze geven zichzelf gemiddeld een 2 op een schaal van 1 tot 5. Grotere en kleinere mkb’ers gebruiken bijvoorbeeld nauwelijks software om bronnen, interne of externe, te koppelen en om data te vertalen naar inzichten. 40% van de ondernemers ziet werken met data als een kostenpost en niet als een strategisch middel. Data Science klinkt fancy in de oren, maar het brengt daadwerkelijk voordelen met zich mee.
 
Data Science ligt steeds vaker in de mond van de ondernemers, maar wat houd het precies in? Data Science is een interdisciplinair veld dat wetenschappelijke methoden, processen, algoritmen en systemen gebruikt om kennis en inzichten te verkrijgen uit data. Hieronder staan drie voorbeelden die verkregen kunnen worden door het analyseren van data.
 
1. Begrijp je klanten beter
Consumer behaviors veranderen met de tijd. Het is lastig om de veranderingen te monitoren zonder het gebruik van data. Door het analyseren van klanten data kun je je klanten beter bereiken doordat je je marketing aanpast op de behoeftes van de klanten. Een voorbeeld is Airbnb. Airbnb is een platform waar reizigers en verhuurders elkaar ontmoeten. Nieuwe data over het consumenten gedrag van de Airbnb gebruikers heeft geleid tot een vernieuwing van het algoritme dat zorgt voor de gepersonaliseerde zoekresultaten. Het gevolg van deze aanpassing leidde tot zowel meer boekingen als reserveringen. Doordat je je klanten beter leert kennen, kun je je producten en diensten verbeteren op basis van de behoeftes van je klanten. Dit is slechts een tipje van de sluier van wat data analyse naar de oppervlakte kan brengen voor jouw business.
 
2. Objectief keuzes maken
Managers maken vaak keuzes op het gebied van hun ervaring of het zogenoemde onderbuik gevoel. Er kleven vele voordelen aan het maken van keuzes op basis van je gevoel. Het grootste voordeel is de snelheid. Vrijwel meteen heb je een goed of slecht gevoel bij een bepaalde keuze mogelijkheid. Dit leidt echter niet altijd tot de juiste keuze. Zo kunnen emoties of gewoonten je keuzemogelijkheid (negatief) beïnvloeden. Data geeft ons de mogelijkheid om objectieve keuzes te maken. Een uitstekend voorbeeld is Google. De afdeling People Analytics werd opgericht om betere HR-beslissingen te maken met gebruik van data. Prestatiebeoordelingen en medewerkersonderzoeken werden afgenomen om te kijken of managers een verschil maakten in hun team prestaties. In eerste instantie bleek dat managers altijd een positieve invloed hadden op team prestaties. Uit nader onderzoek bleek dat teams met betere managers het beste presteerden. Met behulp van de data heeft Google acht kenmerken voor goede managers vastgesteld, evenals de drie belangrijkste redenen waarom managers problemen hebben met hun rol. Deze uitkomsten worden gebruikt om geschikte managers te selecteren of huidige managers van een nieuw managementtrainingsprogramma te voorzien.
 
3. Risico analyse
Succes hangt niet alleen af van hoe een bedrijf geleid wordt. Sociale en economische factoren zijn cruciaal voor prestaties. Dankzij voorspellende analyses, gevoed door big data, kunnen bijvoorbeeld nieuwsberichten of social media feeds scannen en analyseren. Hierdoor kun je als bedrijf voortdurend op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen in je branche of omgeving. Zo kan bijvoorbeeld ook door het afnemen van bepaalde gezondheidstesten, burn-out symptomen vastgesteld worden. Dankzij deze data is er de mogelijkheid om een burn-out aan te pakken voordat de burn-out plaatsvindt.
 
De hoeveelheid data blijft groeien. De verwachting is dat er over zeven jaar 163 triljoen gigabytes aan data beschikbaar is. Het gebruik van data en de uitkomsten zullen een steeds grotere rol gaan spelen in de maatschappij. Hierbij liggen ook vele kansen voor ondernemingen. In dit artikel zijn een paar voordelen genoemd die data Science met zich mee kan brengen, echter zal een organisatie wel een nodige investering moeten doen om gebruik te maken van deze voordelen.
 
 
 

All aboard the hype train!

Joost Hoekstra, 12-06-2018
 
De crisis is uitgedoofd en de economie draait op volle toeren. Landelijk en lokaal maakt de bedrijvigheid goede tijden door en ligt de uitdaging niet langer bij het binnenslepen van opdrachten maar eerder het vervullen van de onverzadigbare vraag. Niet alleen in de bouwnijverheid is een tekort aan technisch onderlegde vakmannen en -vrouwen, studenten schrijven zich sinds enkele jaren in als zzp’ers om het meeste uit hun horeca bijbanen te halen. Bij UniPartners merken we dat MKB bedrijven steeds meer ruimte krijgen om zich van de dagelijkse sleur los te worstelen en naar de horizon te gluren. Waar willen we naartoe en hoe gaan we hier komen?
 
Data-warehouses, Internet-of-Things en Artificial Intelligence zijn termen die je tegenwoordig dagelijks in de wandelgangen voorbij hoort komen. Grote Multinationals die met hun R&D afdelingen en teams van briljante koppen de nieuwste trends naar hun hand weten te zetten en hiermee binnenlopen. Maar wat betekent dit voor de MKB bedrijven in de regio? Blijven dit slechts Buzz-Words enkel bruikbaar voor de P&G’s van de wereld in een vorm van constante dreiging? Gelukkig zijn er net als binnen UniPartners veel partijen die de uitdaging aan willen gaan hoe deze bedreiging om te zetten in een strategische tool voor de retailer om de hoek.
 
Trendwatchers houden de nieuwste technologische ontwikkelingen nauwlettend in de gaten om nieuwe kansen op te sporen nog voor ze bestaan. Suggererend dat succesvolle innovatie gebaseerd is op een first-come-first-serve principe. In de werkelijkheid blijkt echter niks minder waar. Het succes van innovatie hangt in veel gevallen samen met de implementatie hiervan. Waar de pioniers weliswaar het heft in handen nemen om hun grootste fantasieën te verwezenlijken, blijkt hier niet altijd de grote financiële beloning binnen te slepen en is de competitieve winst ook vaak niet gewaarborgd.
 
Wanneer is dan het juiste moment om in te stappen in de eerst volgende hype-train? Een lastige vraag die voor iedere organisatie niet vergelijkbaar te beantwoorden is. Dit hangt samen met een veelvuldigheid aan factoren waarvan nog niet van allen het bestaan bekend lijkt. Een inzicht hierin kan verkregen worden door het doen van onderzoek en te analyseren welke mogelijkheden aansluiten bij de wensen van de organisatie en de mensen die hier onderdeel van zijn. Een sluitende strategie met een helder doel voor ogen lijkt de enige manier om het succes van technologische innovatie te garanderen. Wanneer verderaf van de intentie geplaatst, lijkt sterker gegarandeerd dat het behalen van een competitief voordeel binnen handbereik ligt.
 
 
 

Recruitment hype

Jolijn van der Heijden, 16-05-2018
 
Steeds meer bedrijven zijn bezig met het organiseren van een Traineeship, Young Talent Programma en/of een Inhousedag. Maar waarom is deze ‘hype’ zo populair? Eén van de redenen is omdat bedrijven moeite hebben met het recruiten van de juiste studenten. Bedrijven steken veel geld en moeite in het opvallen onder de toppertjes van de universiteiten. Hier kunt u lezen wat de 3 beste manieren zijn om face-to-face in contact te komen met studenten:
 
1.Inhousedag:
Laat studenten een kijkje in de keuken nemen! Deze dag kan je een groep studenten door middel van een workshop of presentatie kennis laten maken met uw bedrijf. Voordelen hiervan zijn dat er gemotiveerde studenten aanwezig zullen zijn zonder concurrentie, de studenten een duidelijk beeld krijgen waar ze werkzaam zullen zijn en dat je je eigen groep studenten kan selecteren. Nadelen zijn dat het bedrijf zelf de werving hiervoor moet doen, wat veel tijd en geld kost. Daarnaast moeten bedrijven zelf een programma ontwikkelen en vraagt het ruimte en personele beschikbaarheid van het bedrijf. Een aantal UniPartners vestigingen hebben meerdere malen een Inhousedag georganiseerd voor bedrijven zoals Shell, Neslé en Achmea, waarbij de werving van de studenten opgevangen wordt door UniPartners.
 
2.Businesscase:
Ontdek hoe de uitgenodigde en geselecteerde studenten in groepsverband een uitdaging aan gaan! Dit is anders dan een inhousedag omdat er hierbij altijd gewerkt wordt met een cv selectie. Hierdoor weet u zeker dat u dé topstudenten binnenhaalt. Nadelen hiervan zijn, net als bij de inhousedag, dat het veel tijd kost voor de werving en dat er maar een beperkt aantal studenten aanwezig zullen zijn.
 
3.Studentenevenementen:
De laatste mogelijkheid om face-to-face in contact te komen met studenten is door middel van studentenevenementen. Tijdens deze evenementen, georganiseerd door studenten voor studenten, worden bedrijven en studenten uitgenodigd. Dit kan zijn in de vorm van bijvoorbeeld speeddates, workshops en inspiratiesessies. Veel vestigingen van UniPartners proberen niet alleen door middel van consultancy projecten de brug te zijn tussen studenten en bedrijven, maar ook door middel van het organiseren van dit soort grote events. Voorbeelden zijn de Entrepreneurial Inspiration Day, UniPartners Experience, UP 2 consultancy, Betá Challenge, The Way UP en de UniPartners Talentday.
 
Bent u ook geïnteresseerd in een samenwerking met UniPartners om in contact te komen met de beste WO studenten? Stuur ons dan een mailtje (nederland@unipartners.nl) of bel naar +31 (0)40 7517660.
 
 
 

Collega of Concurrent?

David Charles van der Griend, 06-04-2018
 
Het credo van de afgelopen jaren lijkt te zijn geworden: “Altijd blijven leren, stil staan is achteruitgaan.” Hoe dat per branche eruitziet verschilt. In de kern is het echter de mentaliteit, die exemplarisch is voor de hedendaagse tijdsgeest. Het komt voort uit succesvol willen zijn, en dat lijkt inherent samen te gaan met het sneller, beter en effectiever zijn dan uw competitie, maar tegen welke prijs?
 
Graag stel ik u eerst de volgende vraag: “Wie is uw competitie?” Mocht u nou de eigenaar zijn van het bedrijf waar u werkt dan is die vraag misschien wat makkelijker te beantwoorden dan voor uw werknemers. U heeft een duidelijke blik op de markt en bent zich bewust van uw aandeel hierin. Wellicht heeft u te doen met compagnons, of activistische aandeelhouders en moet u goed in ogenschouw houden dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Men zou kunnen opperen dat deze actoren ook gezien zouden kunnen worden als competitie. Bijvoorbeeld wanneer u hart voor de onderneming heeft en een ander het oog puur op winst. Dat kan ten koste gaan van vitale onderdelen van uw bedrijf (bezuinigen op mensen, verkopen van bedrijfstakken tegen uw visie in). Het één sluit het ander niet uit, maar uiteraard moet er wel een gezonde balans behouden worden en gelieve zijn in lijn met uw visie.
 
Hoewel u misschien bij de term competitie denkt aan een externe partij, ervaren werknemers dat vaak niet direct zo. Iets wat maar al te bekend is in veel bedrijven, en wat u vaak in de consultancy wereld terug ziet komen is de Amerikaanse ‘Up or Out’-aanpak. Als u goed kijkt naar het werkveld ziet u daar wat interessants gebeuren. Collega’s, wellicht uw werknemers, stellen zich steeds vaker tegenover elkaar op als concurrenten.
 
Zowel in de praktijk als in de wetenschap zie je terugkomen dat het steeds belangrijker wordt voor zowel leiders als werknemers om zowel een hoog EQ te hebben als een hoog IQ. IQ, staat voor intelligentiequotiënt en zoals de meeste mensen wel weten was dit tot voor kort de meeste gangbare manier om intelligentie en daarmee het functioneren van een persoon te meten en uit te drukken. Daar tegenover staat EQ, de emotionele intelligentie van een persoon. Deze quotiënt beoordeelt hoe iemand bijvoorbeeld om kan gaan met situaties waar hij of zij niets aan kan veranderen, of hoe iemand omgaat met de eigen emoties en die van anderen.
 
Deze verandering heeft in combinatie met de blik op je collega’s een drastische impact op uw werkomgeving en uw werkrelaties. Want aan de ene kant wordt er verwacht dat u goed bent in het werk, maar daarnaast moet u er ook nog eens rekening mee houden dat u een goede verstandsverhouding onderhoudt met uw collega’s. Het blijkt namelijk zo te zijn, (en ga dit maar eens na bij uzelf,) dat collega’s die aardig gevonden worden door de baas/ de manager anders behandeld worden door de baas dan collega’s die altijd komen klagen over het slechte weer, het korte weekend, de pijntjes en kwaaltjes van het leven, etc.
 
Dit besef brengt flink wat nieuwe obstakels met zich mee en er zijn veel bedrijven die een transparante aanpak opperen. Hoewel dit zou moeten leiden tot een open cultuur, waarin iedereen kan zien hoe effectief zijn of haar collega is, brengt dit ook vaak het ‘scheve ogen’-bijeffect met zich mee. “Hij loopt de kantjes er vanaf, moet ik daar nu zo hard voor werken?” Een ander bijeffect kan zijn dat er een ‘eilandjes cultuur’ ontstaat binnen uw organisatie. Collega’s die informatie expres niet op tijd delen om anderen in een slecht daglicht te zetten of om zichzelf beter te kunnen positioneren. ‘Bah, kinderachtig’ hoor ik u denken en bovenal niet bevorderlijk voor de bedrijfsvoering.
 
Hoewel dit allemaal erg kwalijk zaken zijn, zijn ze wel exemplarisch voor de cultuur die wij zelf creëren binnen het bedrijf. De kern van het probleem ontstaat bij de individualisering van de samenleving, een fenomeen dat zich nu al jaren manifesteert en niet per se slecht hoeft te zijn, zolang er maar bewust mee om gegaan wordt.
 
Een mooi voorbeeld hiervan vind je terug in collegezalen door het hele land, waar de werknemers van de toekomst bezig zijn om de laatste beetjes kennis te consolideren en zich klaar te maken voor de arbeidsmarkt. Studenten maken samen noties op ‘google-documents’, om zo als collectief meer informatie op te kunnen nemen dan als individuen. Dat is zeker niet zuiver altruïstisch, iedereen wilt een goed cijfer halen, ‘Jij bent niet alleen, samen staan we sterker’. Het is helemaal niet nodig om anderen naar beneden te halen op het pad naar persoonlijke groei. Juist door synergie op te zoeken met andere kunnen wij het 1+1=3 effect behalen.
 
De individualisering op zichzelf is dus zeker het probleem niet, het is de manier waarop u besluit er mee om te gaan. Een goed balans vinden tussen IQ en EQ is zeker wenselijk, maar zoals met vele andere vaardigheden waarover een goede werknemer/ collega moet beschikken verschilt het van persoon tot persoon. Zelf vind ik het echt niet erg om een beetje sportieve competitie te hebben tussen mijzelf en mijn collega’s. Het houdt me scherp en ik raak erdoor geïnspireerd om het beste uit mezelf te halen. Jezelf bent dan ook het juiste uitgangspunt. ‘Iedereen rent op zijn eigen tempo’, ‘als je gaat meten aan andermans maten kom je jezelf uiteindelijk tegen’. Zoek synergie op, zo vind je een duurzame manier om altijd te blijven leren. De echte vraag is: “Hoe gaat u het toepassen?”