Zoeken
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in comments
Search in excerpt
Filter by Custom Post Type
{ "homeurl": "https://www.unipartners.nl/", "resultstype": "vertical", "resultsposition": "block", "itemscount": 4, "imagewidth": 70, "imageheight": 70, "resultitemheight": "auto", "showauthor": 0, "showdate": 0, "showdescription": 1, "charcount": 0, "noresultstext": "No results!", "didyoumeantext": "Did you mean:", "defaultImage": "https://www.unipartners.nl/wp-content/plugins/ajax-search-pro/img/default.jpg", "highlight": 0, "highlightwholewords": 1, "openToBlank": 0, "scrollToResults": 0, "resultareaclickable": 1, "autocomplete": { "enabled": 1, "googleOnly": 0, "lang": "nl", "mobile": 0 }, "triggerontype": 1, "triggeronclick": 1, "triggeronreturn": 1, "triggerOnFacetChange": 1, "trigger": { "delay": 300, "autocomplete_delay": 310 }, "overridewpdefault": 0, "override_method": "post", "redirectonclick": 0, "redirectClickTo": "results_page", "redirect_on_enter": 0, "redirectEnterTo": "results_page", "redirect_url": "?s={phrase}", "settingsimagepos": "left", "settingsVisible": 0, "hresulthidedesc": "0", "prescontainerheight": "400px", "pshowsubtitle": "0", "pshowdesc": "1", "closeOnDocClick": 1, "iifNoImage": "description", "iiRows": 2, "iiGutter": 5, "iitemsWidth": 200, "iitemsHeight": 200, "iishowOverlay": 1, "iiblurOverlay": 1, "iihideContent": 1, "loaderLocation": "auto", "analytics": 0, "analyticsString": "", "show_more": { "url": "?s={phrase}", "action": "ajax" }, "mobile": { "trigger_on_type": 1, "trigger_on_click": 1, "hide_keyboard": 1, "force_res_hover": 0, "force_sett_hover": 0, "force_sett_state": "closed" }, "compact": { "enabled": 0, "width": "100%", "closeOnMagnifier": 1, "closeOnDocument": 0, "position": "static", "overlay": 0 }, "animations": { "pc": { "settings": { "anim" : "fadedrop", "dur" : 300 }, "results" : { "anim" : "fadedrop", "dur" : 300 }, "items" : "fadeInDown" }, "mob": { "settings": { "anim" : "fadedrop", "dur" : 300 }, "results" : { "anim" : "fadedrop", "dur" : 300 }, "items" : "voidanim" } }, "autop": { "state": "disabled", "phrase": "", "count": 10 }, "fss_layout": "column" }

UniPaper Bedrijven

Collega of Concurrent?

David Charles van der Griend, 06-04-2018
 
Het credo van de afgelopen jaren lijkt te zijn geworden: “Altijd blijven leren, stil staan is achteruitgaan.” Hoe dat per branche eruitziet verschilt. In de kern is het echter de mentaliteit, die exemplarisch is voor de hedendaagse tijdsgeest. Het komt voort uit succesvol willen zijn, en dat lijkt inherent samen te gaan met het sneller, beter en effectiever zijn dan uw competitie, maar tegen welke prijs?
 
Graag stel ik u eerst de volgende vraag: “Wie is uw competitie?” Mocht u nou de eigenaar zijn van het bedrijf waar u werkt dan is die vraag misschien wat makkelijker te beantwoorden dan voor uw werknemers. U heeft een duidelijke blik op de markt en bent zich bewust van uw aandeel hierin. Wellicht heeft u te doen met compagnons, of activistische aandeelhouders en moet u goed in ogenschouw houden dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Men zou kunnen opperen dat deze actoren ook gezien zouden kunnen worden als competitie. Bijvoorbeeld wanneer u hart voor de onderneming heeft en een ander het oog puur op winst. Dat kan ten koste gaan van vitale onderdelen van uw bedrijf (bezuinigen op mensen, verkopen van bedrijfstakken tegen uw visie in). Het één sluit het ander niet uit, maar uiteraard moet er wel een gezonde balans behouden worden en gelieve zijn in lijn met uw visie.
 
Hoewel u misschien bij de term competitie denkt aan een externe partij, ervaren werknemers dat vaak niet direct zo. Iets wat maar al te bekend is in veel bedrijven, en wat u vaak in de consultancy wereld terug ziet komen is de Amerikaanse ‘Up or Out’-aanpak. Als u goed kijkt naar het werkveld ziet u daar wat interessants gebeuren. Collega’s, wellicht uw werknemers, stellen zich steeds vaker tegenover elkaar op als concurrenten.
 
Zowel in de praktijk als in de wetenschap zie je terugkomen dat het steeds belangrijker wordt voor zowel leiders als werknemers om zowel een hoog EQ te hebben als een hoog IQ. IQ, staat voor intelligentiequotiënt en zoals de meeste mensen wel weten was dit tot voor kort de meeste gangbare manier om intelligentie en daarmee het functioneren van een persoon te meten en uit te drukken. Daar tegenover staat EQ, de emotionele intelligentie van een persoon. Deze quotiënt beoordeelt hoe iemand bijvoorbeeld om kan gaan met situaties waar hij of zij niets aan kan veranderen, of hoe iemand omgaat met de eigen emoties en die van anderen.
 
Deze verandering heeft in combinatie met de blik op je collega’s een drastische impact op uw werkomgeving en uw werkrelaties. Want aan de ene kant wordt er verwacht dat u goed bent in het werk, maar daarnaast moet u er ook nog eens rekening mee houden dat u een goede verstandsverhouding onderhoudt met uw collega’s. Het blijkt namelijk zo te zijn, (en ga dit maar eens na bij uzelf,) dat collega’s die aardig gevonden worden door de baas/ de manager anders behandeld worden door de baas dan collega’s die altijd komen klagen over het slechte weer, het korte weekend, de pijntjes en kwaaltjes van het leven, etc.
 
Dit besef brengt flink wat nieuwe obstakels met zich mee en er zijn veel bedrijven die een transparante aanpak opperen. Hoewel dit zou moeten leiden tot een open cultuur, waarin iedereen kan zien hoe effectief zijn of haar collega is, brengt dit ook vaak het ‘scheve ogen’-bijeffect met zich mee. “Hij loopt de kantjes er vanaf, moet ik daar nu zo hard voor werken?” Een ander bijeffect kan zijn dat er een ‘eilandjes cultuur’ ontstaat binnen uw organisatie. Collega’s die informatie expres niet op tijd delen om anderen in een slecht daglicht te zetten of om zichzelf beter te kunnen positioneren. ‘Bah, kinderachtig’ hoor ik u denken en bovenal niet bevorderlijk voor de bedrijfsvoering.
 
Hoewel dit allemaal erg kwalijk zaken zijn, zijn ze wel exemplarisch voor de cultuur die wij zelf creëren binnen het bedrijf. De kern van het probleem ontstaat bij de individualisering van de samenleving, een fenomeen dat zich nu al jaren manifesteert en niet per se slecht hoeft te zijn, zolang er maar bewust mee om gegaan wordt.
 
Een mooi voorbeeld hiervan vind je terug in collegezalen door het hele land, waar de werknemers van de toekomst bezig zijn om de laatste beetjes kennis te consolideren en zich klaar te maken voor de arbeidsmarkt. Studenten maken samen noties op ‘google-documents’, om zo als collectief meer informatie op te kunnen nemen dan als individuen. Dat is zeker niet zuiver altruïstisch, iedereen wilt een goed cijfer halen, ‘Jij bent niet alleen, samen staan we sterker’. Het is helemaal niet nodig om anderen naar beneden te halen op het pad naar persoonlijke groei. Juist door synergie op te zoeken met andere kunnen wij het 1+1=3 effect behalen.
 
De individualisering op zichzelf is dus zeker het probleem niet, het is de manier waarop u besluit er mee om te gaan. Een goed balans vinden tussen IQ en EQ is zeker wenselijk, maar zoals met vele andere vaardigheden waarover een goede werknemer/ collega moet beschikken verschilt het van persoon tot persoon. Zelf vind ik het echt niet erg om een beetje sportieve competitie te hebben tussen mijzelf en mijn collega’s. Het houdt me scherp en ik raak erdoor geïnspireerd om het beste uit mezelf te halen. Jezelf bent dan ook het juiste uitgangspunt. ‘Iedereen rent op zijn eigen tempo’, ‘als je gaat meten aan andermans maten kom je jezelf uiteindelijk tegen’. Zoek synergie op, zo vind je een duurzame manier om altijd te blijven leren. De echte vraag is: “Hoe gaat u het toepassen?”